ikona Faceebook
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Emilia Krupa

      +48 695 199 222
 

 

Emilia Krupa 
61-522 Poznań 
Kosińskiego 27
NIP: 7831849032

ikona poczty email
ikona telefonu

© konsultacjestudenckie 2022

 

 

ikona logo
Ikona słuchawka

+48 695-199-222

Pisanie pracy magisterskiej lub licencjackiej to najważniejszy etap studiów. Proces ten trwa rok lub 1.5 roku (w zależności od uczelni) i zakończony jest obroną, która sprawdza wiedzę autora. Dlatego też nie można pisać o czymkolwiek. Temat musi być ciekawy i dotyczyć kwestii, o których student ma wiedzę. Tylko wtedy obrona zakończy się sukcesem i przyjdzie z łatwością.

Jak wybrać temat pracy magisterskiej lub licencjackiej? 

25 listopada 2022

Jak szukać tematu?

Najlepszy temat to taki, który znajduje się w obszarze zainteresowań lub odnosi się do kwestii, które są najlepiej znane i najlepiej rozumiane. Jeśli w czasie studiów pojawiły się tematy, które szczególnie zainteresowały, które sprawiały przyjemność warto tutaj szukać tematu. To samo dotyczy zainteresowań czy pasji. Jeśli można je połączyć z kierunkiem studiów, wówczas pisanie sprawi przyjemność i nie będzie większym wyzwaniem. Jeśli żadne z powyższych się nie sprawdzi, z każdej dziedziny pojawiają się tematy, które zawsze się sprawdzają, a nie są trudne do przygotowania, a później do obrony. Temat pracy nie musi być oryginalny. Liczy się zawartość pracy i ciekawa perspektywa. Jeśli nasz ulubiony wykładowca jest promotorem, wówczas warto zastanowić się, czy nie zajmuje się on zagadnieniami, które mogą być dla nas interesujące. Czasem dopasowanie tematu do promotora pomaga we współpracy. Dobry kontakt, możliwość uzyskania realnego wsparcia i wskazówek jest bardzo ważne w pisaniu każdej pracy. Jeśli nie ma się pomysłu na temat, promotor też może pomóc wymyślić zagadnienie, które może być ciekawe do omówienia. Nie powinno być to kryterium kluczowe, jednak jeśli uda się znaleźć dobry temat, warto z tego skorzystać. Szanse na szybsze ukończenie tekstu znacznie wzrosną.

Czego unikać? 

 

Szukając tematu pracy magisterskiej czy licencjackiej należy unikać tematów zbyt skomplikowany i zbyt szerokich. Z racji tego, że coraz częściej limit stron to 40-50, to opracowanie powinno być treściwe. Im szersze zagadnienie jest brane pod uwagę, im szerszy jest kontekst analizowanej treści, tym trudniej opracować konspekt i przygotować rzetelne, spójne i niechaotyczne opracowanie. Jeśli temat nie będzie doprecyzowany i będzie obejmował szeroki obszar badawczy, tym trudniej będzie go obronić. Podczas egzaminu pojawiają się bowiem nie tylko pytania z samej pracy, ale też z tematyki, którą obejmuje. Im bardziej ogólny temat, tym większe ryzyko, że pojawią się pytania, na które nie jest się przygotowanym. Dlatego też nie warto wybierać tematów, które dla nas są zupełnie nieznane lub dotyczą kwestii, których się nie rozumie i nie potrafi objaśnić. 

 

Nie zawsze oryginalność jest w cenie.
 
 
Choć każdy marzy o tym, by jego praca poruszała ważne kwestie lub takie, o których się niewiele mówi, powinien dwa razy przemyśleć, czy jest to dobry obszar badawczy. Warto sprawdzić (przed ostatecznym sformułowaniem tematu) jak wygląda dostępność materiałów. Jeśli zagadnienie nie będzie szeroko omawiane, jeśli z danej dziedziny opracowano kilka artykułów lub książek lub temat jest poruszany jedynie w języku, którego się nie zna, pierwsze problemy mogą pojawić się już na etapie zbierania materiałów. Do pracy najczęściej potrzebne jest ok. 40-50 pozycji. Im bardziej oryginalny i niepopularny temat, tym praca będzie trudniejsza do przygotowania. Pojawia się też ryzyko, że od tematu niszowego pojawi się na obronie specjalista z tej dziedziny, a obrona będzie jeszcze trudniejsza. Czasem więc lepiej wybrać temat pozornie „nudny” i „powszechny”, ale ująć go z nowej perspektywy.
 
 
Na poziomie pracy licencjackiej lub magisterskiej nikt nie oczekuje odkrywania nowych prawd. Weryfikuje się umiejętność szukania materiałów, kompilacji ich i logicznego wyciągania wniosków. Odkrycia naukowe można zostawić na później.